Berlin for første gang (hvor, hvem, hvad)

I fredags satte Kristian og jeg os på et tog mod Berlin og nu – næsten nøjagtig 48 timer senere –  er vi på vej hjem igen. Det har været godt, og jeg har nydt at have tid, tid og tid – ikke mindst rejsen med tog, faktisk. Det skal vi helt sikkert gøre mere som familie.

Vejrudsigten advarede om tordenvejr og skybrud hele weekenden i Berlin, og sådan blev det også fredag aften, da det begyndte at regne gennem taget på den indiske restaurant, hvor vi sad. Men siden mødte vi ikke en eneste byge.

Jeg har aldrig været i Berlin før, og var der kun så kort denne gang, at det stadig er en helt ny by for mig.

Jeg synes, Berlin er stor, er den ikke? Fysisk, altså. Den fylder meget. Lidt ligesom Los Angeles. Og fordi New York altid vil være den storby, jeg kender bedst, fordi jeg tilbragte nogle vigtige år der, følte jeg mig på fremmed grund, og måtte bare tage imod, opgive at kende mønstrene og i stedet nyde at være komplet uvidende.
Der er langt mere luft, bredde, grønt og plads i Berlin end i både New York, Paris, Rom og London, og energien er ligeledes anderledes. Både på grund af dens layout, tror jeg, men også af andre årsager. Man mærker byens historie så tydeligt på flere plan.
Jeg nød at være i en storby til en afveksling. Det var rart at se mange mennesker og mange steder og mange farver og udtryk, og jeg elsker at sidde på en café i en travl gade med Kristian i nærheden og min bog foran mig og forsvinde ind i mig selv midt i larmen. Vi hørte en violinkoncert, som vi gik fra i pausen, da solisten også var gået, og vi tog ud i den varme sommeraften, og så hvor berlinerne drikker drinks, og snakker hele natten. Vi spiste vietnamesisk og indisk undervejs, og vi spiste fantastisk på Lulu Guldsmeden, hvor vi boede, og hvor alt er lokalt, økologisk, gennemtænkt.

Jeg kan rigtig godt lide Berlin, og jeg kunne ligefrem finde på at tage til Berlin med mine børn for at besøge museer og se streetart og koncerter (men først om en del år, for storbyer og fire børn fra landet er ikke ideelt). Men jeg tænker det som en mulighed, fordi: Berlinerne slog mig som bemærkelsesværdigt uprætentiøse, beskedne, rolige og ufarlige. Der var en enormt ikke-materialistisk atmosfære i alle de områder, hvor vi bevægede os, og jeg har aldrig før set så mange anonyme bomuldst-shirts og kondisko i en storby før. Det er jeg vild med. Og jeg er vild med de store parker, som er strøet over hele byen. Jeg er vild med tyskernes ikke-hidsige måde at være i storbyen på; tålmodigheden, tempoet.

Og så bliver jeg nødt til at anbefale Lulu Guldsmeden, hvor vi boede, for selvom de ikke kunne finde vores reservation, den første time efter vi ankom, og vi nåede at blive lidt svedige ved tanken om at være hjemløse i Berlin, er det måske nok personalet og atmosfæren på det hotel, som har sat det dybeste aftryk i mig. Jeg tog derfra med følelsen af at være budt velkommen i en varm, nysgerrig flok mennesker med en lidenskab for at dele og fortælle om deres by. Den røde tråd fra Guldsmedens bæredygtige profil løber hele vejen igennem det smukke sted: Fra den håndfremstillede øko-the (Berlin), som man får til morgenmaden, til de skønne plejeprodukter (danske) og den skønne mad i hotellets restaurant, Sæson, hvor den unge vestjyske kok, René, vitterligt tryller med lokale, øko-råvarer, og oven i hatten bekæmper madspild ved at riste morgenbrødet, og smide det på desserten som velsmagende crumble.
Det er ikke en gang et dyrt hotel, og det tilføjer virkelig noget til oplevelsen, synes jeg. De mange tips om spisesteder og byens bedste is og de behagelige loungestole i foyeren, hvor man kan sidde og læse guidebøger eller drikke top notch drinks, er godt for sjælen.

Mit andetbedste tip til Berlin?
Det må være det tip, jeg fik af Pernille, inden vi rejste: “Tag i et LPG-supermarked,” som hun skrev, og det gjorde vi. Dem er der ti af i Berlin og byen er i det hele taget spækket med vidunderlige øko- og helse forretninger, og følelsen af at træde ind i et supermarked så stort som den største Kvickly, men hvor alt er øko (eller endnu bedre biodynamisk), er for mig intet mindre end himmelsk. Jeg mindes mine år med Upper West Sides Fairway rundt om hjørnet og senere kæden Whole Foods, som spredte sig som en steppebrand over kystbyerne i USA. Jeg bliver så glad – og jeg får… lyst til at shoppe. Så det gjorde jeg – men ikke mere end at vi kan bære vores tasker mellem togene her på rejsen hjem (omtrent).

Andet?

Tjek den uafhængige, inspirerende Berlin-blogger, Mary Scherpe / Still in Berlin, som skriver om alt fra bedste pizza og is til kunst, shopping og hang-outs. Hun har en trykt guide, som hun sælger for knap 10 Euro (74 kroner d.d.), men både hendes blog og instagram er også mega guld værd.

House of small wonder – friskbagt brød og kager, god te og kaffe. Lækker japansk mad de fleste dage, god vibe. Fra Brooklyn til Berlin.

Roamers Berlin (instagram) – det smukkeste, rustikke sted med topklasse mad og drikke. Skøn filosofi og omtanke.

DALUMA (instagram) – økologisk friskpresset juice, smoothies, salater og kaffe m.m.

Jeg tog ret få billeder i Berlin. Jo, en del af u-bahnen og sporvogne til ungerne, men ellers ikke mange.
Her er lidt fra Lulu Guldsmeden / restaurant Sæson:

Og East Side Gallery (mig og farver):

Os, når vi er på café:

– Og hvorfor har vi ikke den slags supermarkeder i Danmark (endnu?) Tiden er moden!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

4 Kommentarer

• SVAR

Hvor bliver jeg dog varm om hjertet. Jeg elsker Berlin! Der føler jeg mig hjemme. Men sjovt, jeg synes Berlin er så nem at finde rundt i. Jo, fysisk er det en meget stor by, men jeg synes den føles meget naturlig at gå rundt i. Jeg er fuldstændig enig i din oplevelse af berlinerne. Berlin er ganske vist en travl by, men jeg fornemmer og ser en vis ro hos berlinerne; at der er tid til at være til stede. Det elsker jeg. Jeg bliver lidt ærgerlig over, at I ikke tog børnene med. Hvis der er noget jeg glæder mig til, så er det at tage mine børn med til Berlin. Der er legepladser overalt. Legepladser der rent faktisk er fyldt med børn og deres voksne, der ikke bare kigger ned i deres smartphone (eh!). Sidst jeg var der besøgte jeg byggelegepladsen i Kollwitzstraße. En slags legeplads hvor børnene selv er med til at bygge den. Ganske enkelt fantastisk. Og ikke langt derfra ligger Umami – den absolut bedste restaurant jeg nogensinde har været på. Jeg tænker også, at Berlin generelt bliver et fantastisk sted at tage på hjemmeundervisningsstudietur. Der er så meget at lære i den by. Stikker du mig pengene i dag, så rejser jeg i morgen (eller i aften) – min længsel efter Berlin er STOR. God vind!

Åh, hvor er det skønt med sådan en kærlighed til Berlin. Jeg kommer nok aldrig til at dyrke den, som du beskriver, men jeg kender mange, som holder rigtig meget af Berlin. Og jeg er helt enig: Det er en by, som er meget nem at finde rundt i, ganske enkelt logisk fordi den jo er så ny. Det, der forvirrer mig, er nærmere stemningen, som er så forskellig fra hvad jeg forbinder med en storby – både i forhold til dens geografiske opbygning og energien. Forvirringen er ikke ment som noget negativt, blot at jeg skulle bruge tid på at vænne mig til, at det er en helt anden type by.
      Uh, du kan tro, vi nød at være af sted bare os to 🙂 Vi brugte hver eneste time på gode snakke, læsning og ro, og jeg har faktisk ikke lyst til at tage mine børn med til en storby – endnu, i hvert fald. De er ikke gearet til hverken restaurant besøg eller de mange indtryk, men jeg tænker da, at vi en dag vil gøre mere af den slags. Rigtig god tur når du tager af sted med dine børn ❤

• SVAR

Vi har holdt ferie i Berlin med Peter og Louise og vores tilsammen seks børn nogle gange nu, og vi elsker det. Berlin er PERFEKT med børn!