Om vores nye pensum (om Steiner, dagsrytme, autonomi, inspiration)

Jeg har taget tilløb til det her indlæg, for det er ærligt talt ikke verdens mest spændende emne at skrive om, men det er basic, konkret og det er ikke mindst noget, som mange har efterspurgt. Vores nye pensum er relevant for hjemmeskolere og dem, der overvejer at gå samme vej.
Så selvfølgelig skal det deles (også selvom jeg har fem emner, jeg hellere vil dykke ned i, og tid til at skrive max to gange om ugen…)

Her følger med andre ord den info om det pensum, vi har købt, som jeg tænker, kan give mening for andre.
Jeg må først og fremmest tage dette forbehold: Det er ikke muligt at afdække, hvor mange forskellige pensum-udbydere jeg har researchet de seneste måneder; hvor mange tråde jeg har startet i forskellige udenlandske hjemmeskolefora, og hvor mange timer jeg har brugt på at mærke efter, overveje, snakke med mennesker jeg har tillid til, om hvilket pensum, der var rigtigt for os.
Det her hjemmeskoleliv er ikke noget, man kommer til sovende, og det er skønheden ved det: De vidtåbne øjne, det sansende hjerte, den konstante eftertænksomhed. Men det er klart, at det kræver dedikation, tid, vilje, og når min familie og jeg nu har købt netop dette pensum, er det både en meget velovervejet beslutning og et fuldkomment sats. Det er en handling ud fra mavefornemmelse baseret på grundigt forarbejde, og vores beslutning kan ikke kopieres 1:1 til noget andet liv, men vores erfaringer kan nok alligevel bruges som inspiration.

Jeg har længe vidst, at jeg gerne ville lade mig inspirere Steiners filosofier i mine børns opvækst. Jeg er som så mange andre tiltalt af det æstetisk smukke, bivoks-duftende, kemifrie, rytmiske og årstidsbevidste miljø i Steiners børnelære, men det er i højere grad det holistiske og spirituelle menneskesyn, der trækker i mig. Kristian og jeg har begge læst Steiner, vi har set film om hans person og virke (som jeg nævner HER under “film”), og mange af hans overbevisninger taler til os.
I det pensum vi nu har investeret i, er det også den røde tråd af kreativitet gennem alt materialet, der har æren for en stor del af glæden ved det daglige arbejde. Det er helt vidunderligt at male akvarel næsten dagligt; skrive bogstaver og tal med store farveblyanter og lave sine egne notesbøger.
Jeg havde kontakt til to steinerlærere i løbet af sommeren: En meget erfaren, ældre mand, som lånte mig bøger, rynkede lidt på panden over hjemmeskoleidéen og som alligevel tilbød at komme med input til vores dagsrytme. Det gav mig en ro og et forstærket ønske om at gå netop denne vej. Jeg har også talt og skrevet sammen en yngre steinerlærerinde, som har givet mig helt vildt meget indsigt i forhold til mine børns konkrete årsplaner; læsestof på dansk, malemetoder, sange, rytmer og meget andet. Hendes hjælp har gjort opgaven overskuelig og ikke mindst sanselig for mig.

I store dele af verden hedder de Steinerinspirerede børnehaver og skoler “Waldorf”, og tusindevis af hjemmeskolere i USA såvel som England hjemmeskoler efter Waldorf-metoden. Derfor er der også en helt masse udbydere af “Waldorf curriculums” (Steinerpensum), og kvaliteten svinger selvsagt. Det er noget nær en jungle, men generelt er niveauet fint, og der er mange erfaringer, som man kan få indsigt i, hvis man spørger sig for på nettet. Jeg har gennemtrawlet læseprøver fra mange forskellige pensum, og været tiltalt af en håndfuld, men i sidste ende blev det alligevel klart, at vi skulle købe vores pensum fra “Waldorf-Inspired Homeschooling“, som er den eneste britiske udbyder, jeg er stødt på (alle andre er amerikanske). Kvinden, som udarbejder materialet, er selv mor til en flok hjemmeunderviste børn; hun er steinerlærer, og har mange års erfaring med at lave materiale til undervisning.
Det fulde pensum for hele 2. klasse, som er det år, vi har valgt til Storm, selvom han reelt svarer til 3. klasse (det har vi gjort ud fra en helt personlig vurdering og ikke som noget generelt tilrådeligt), har kostet 4000 kroner. For de penge får man tilsendt 3 mapper med udførlig introduktion til hele året; de tre “semestre” (vinter, forår, sommer) og af hver eneste skoledag er beskrevet detaljeret, så det er nemt at skabe en rytme og læne sig op af materialet. Derudover følger der en materialeliste med, og vi har købt farver, maling, papir, notesbøger og den slags for godt og vel 1000 kroner. Alt sammen fra bæredygtige producenter og i højeste kvalitet. (Til gengæld skal man ikke investere i en masse opgave- eller lærerbøger for at undervise i dette pensum, medmindre man selv ønsker at styrke sin viden indenfor et givent emne.)
Materialeliste – alle farver m.m. er fra Stockmar, og købt hos Kornhus.dk:
Farveblyanter
16 bivoksblokke
16 bivoksstifter
Akvarelfarver – i bøtte
Tavlefarvekridt
Akvarelfarver i æske
Natursvamp (til vådt-i-vådt med akvarel)
Akvarelpapir
Herudover har vi købt hæfter hos Audonicons Bogudsalg, og et par bøger samme sted.

Hvad er det så, det pensum kan?
Jo, nu er vi jo kun seks skoledage inde i det årslange pensum, som i udprintet version fylder 450 sider. Men jeg har læst det meste igennem, og jeg vil sige dette: Der er en sammehæng og melodi året igennem, som jeg synes, er både smuk og logisk. De historier, man starter på i september, udfoldes og afrundes på fineste vis senere på året; og alt det, som man tager hul på, er der rig lejlighed til at dykke ned i og blive færdig med.
Jeg vil også sige dette: Unschooling-ideologien ligger efterhånden ganske forankret i mit menneskesyn, og det fungerer ikke for mig at trække et ufleksibelt pensum ned over hovedet på mine børn. Sådan kan man givetvis gøre med dette pensum: Indføre det 1:1 i sit liv, og få en smuk og tilfredsstillende oplevelse, hvis det harmonerer med børnenes natur. Det harmonerer ikke med mine børn at overføre noget pensum direkte til vores hverdag, så vi bruger det som en tiltrængt ramme omkring vores liv, og plukker fra og tilføjer i lige så vid udstrækning, som vi har lyst til. Når vi skal læse om skabelsesberetningen (hvilket vi har nydt og lært af), inddrager vi big bang-teorien, og når vi snakker om Adam og Eva, taler vi også om evolution. Ikke fordi jeg personligt er mere overbevist om den ene retning en den anden, men fordi jeg synes, nuancering er afgørende for oplysning.

2. klasse på de fleste Steiner/Waldorf-skoler har et overordnet tema om “de første mennesker”: Man starter med Det Gamle Testamente, skabelsesberetningen, og senere går man videre til historieundervisning om de første menneskers liv: Hvad havde de på, hvordan spiste de, hvor boede de? Der er geografi, historie, sprog, matematik og håndarbejde vævet ind i alt fra arbejdet med uld og bål til konstruktionen af et simpelt shelter og madlavning over åben ild.
Alle Steinerskoler arbejder i “blokke”, hvilket vil sige overordnede temaer for undervisningen i 2-4 uger. I dette pensum varer en blok 15 skoledage, dvs. tre uger, og det tror jeg, passer fint til mine børns temperament, medmindre vi efterhånden finder ud af, at det skal koges lidt sammen, så vi kan skifte oftere. Mine børn er ikke i udgangspunktet meget til fordybelse og gentagelse, og det er en daglig balancegang, om det netop betyder, at vi bør holde fast i det, eller derimod følge deres que, og det er noget, Kristian og jeg løbende arbejder med.
Fordi pensum er på engelsk, er vi nødsaget til selv at finde en del af de rim og remser, som skal synges og læses højt i løbet af året, og der er løbende tekster og længere historier, som skal oversættes. Det har jeg det fint med, men det tager alligevel tid, og jeg skal huske at gøre det hver aften eller nogle dage af gangen. Sådan ville det nok være, uanset hvilket pensum man havde købt: Der findes udbydere inden for mange forskellige retninger: Montessori, Charlotte Mason, klassisk akademisk, religiøst og så videre.

Vil jeg anbefale at have et pensum?
Ubetinget ja. Ikke udelukkende på grund af dette konkrete pensums indhold, men i lige så høj grad fordi det giver mig inspiration såvel som motivation til at skabe en daglig rytme, som jeg tydeligt mærker, er god for vores familie. Jeg kan lide, at vi har en ramme at træde ind i; det gør mig mere selvsikker, og det gør mine børn glade og trygge, at de ved, hvordan dagen ser ud, selvom det naturligvis ikke er en magisk formel: Jeg har haft adskillige sammensmeltninger den seneste uge, måske netop fordi jeg havde høje forventninger til det nye, og jeg har sågar præsteret at sidde foran et tv-hold, og vredt taoe et farvekridt sammen, fordi det var faldet på gulvet, og jeg var max presset (oh my god).
Indtil videre holder vi langt fra planen fra pensummet – der er lige så meget improvisation som det modsatte, det er jo netop idéen med hjemmeundervisning; frihed, tid, autonomitet, men det er en guideline, som giver mening, og som jeg ikke selv skal tage ansvar for hver eneste dag. Og dét er fedt.

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

12 Kommentarer

  • SVAR

    Hej Maj
    Meget spændende læsning 🙂 jeg har længe gerne ville dykke ned i Steinerskolens akvarelteknikker, hvilke opgaver, rammer og strukturer der knytter sig til malerierne og har forgæves ledt efter litteratur på området. Er du mon stødt på noget relevant litteratur i din grundige research? Og vil du mon poste et link til hvilken form for maling/papir i bruger?

    På forhånd mange tak 🙂

    Vh Louise

    • SVAR

      Jeg har lavet en materialeliste i indlægget nu.
      Der findes videoer på youtube for “waldorf watercolor painting”, og mange af dem er meget relevante- jeg synes særligt denne her, er god: https://www.youtube.com/watch?v=23jVRUSlz7o (og Part 2). Du kan også søge “wet on wet painting” og “wet on wet watercolor” for at få endnu flere hits.
      Der findes mange bøger om maleteknikker indenfor Waldorf – se evt på book depository og amazon. Der kommer en håndfuld gode bud, når du søger “Waldorf painting”. Jeg har selv denne her: https://www.bookdepository.com/Painting-Drawing-Waldorf-Schools-Thomas-Wildgruber/9780863158780?ref=grid-view&qid=1537298205047&sr=1-1

      Kh

      • SVAR

        Tusind tak for udførlige svar, glæder mig til at gå i krig

        • SVAR

          Selv tak – vi malede sammen med vores hjemmeskolevenner den anden dag, og lærte meget blot ved at se, hvordan hinanden gør 🙂

  • SVAR

    Hej Maj My,

    Fedt indlæg. Helt lavpraktisk: Følger tvillingerne samme pensum, eller hvordan forholder I jer til deres forskellige alder?

    Kh. Sofia

    • SVAR

      Hej Sofia – børn på seks år har slet ikke et fagligt/bogligt pensum i Steinerlæren, men er derimod optagede af håndarbejde, eventyr, udelege, sanglege, årstidsrytmer osv.
      Af praktiske grunde – men også fordi vores seksårige helt af sig selv og uden skyggen af pres fra vores side har lært at læse og delvist skrive inden for det seneste år – følger de Storm i en del ting. De maler akvareller sammen med os de fleste dag, og hører noget højtlæsning, og skriver bogstaver (fordi han er nogenlunde svarende dem i niveau), men ellers leger de for sig selv eller med den forælder, der ikke er i “skolestuen”. Indtil videre går det ret let: Storm gider godt høre deres eventyr, hvis ikke der er bedre tilbud at få, og de er lige så interesserede i en del af undervisningen, som han er… Men altså, dét er bestemt ikke Steiner 😉

  • SVAR

    Jeg er nysgerrig på det du skriver om Steiner som et “velduftende” miljø (har prøvet at google mig klogere uden held). Vil du evt. uddybe?

    • SVAR

      Haha – det er bivoksen, der dufter godt 🙂

  • SVAR

    Jeg er helt med på den med “rytme”.
    Når det kommer til “pensum” slår det mig, at børn, der aldrig har været udsat for traditionel skole, ikke ser ud til at mangle denne form for struktur.
    Kram og tillykke med jeres beslutning. Jeg håber det bliver godt for jer. Og hvis ikke, så ved jeg at I handler på det. Spændende at følge.
    Kram <3

    • SVAR

      Helt enig – pensumdelen er overflødig, hvis ikke barnet har været i skole, og dag for dag mærker jeg, hvordan det, pensummet rent faktisk bidrager med til vores liv, er de gode rytmer og de gode input og ikke den faglige retning. Men rytmen, åh, den er jeg så glad for 🙂

  • SVAR

    Kære Maj,
    Jeg har et tydeligt vinter-minde fra min tid i Steiner-børnehaven. Vi malede på vådt papir, hvorefter malerierne blev lagt ud i frostvejr. Der blev skabt de smukkeste iskrystaller på malerierne, meget magisk.
    Men efter jeg blev mindet om dette af dit indlæg, har jeg forsøgt at Google mig frem til en vejledning/nogle billeder, uden held. Så måske mit minde ikke helt har hold i virkeligheden? Mange minder fra den tid, virker næsten for gode/magiske til at være sande:)

    • SVAR

      Kære Ditte,
      lad os dvæle et øjeblik ved dine ord: “Mange minder fra barndommen, virker næsten for gode/magiske til at være sande”.
      Jeg tænker: At sådan var det jo; sandheden er lige så vel det, vi husker, som det er de svar, vi kan google frem nu. Sandheden er det, du oplevede: Ren magi i de smukkeste iskrystaller på malerierne som set med dine uspolerede øjne ❤️